Субота, 20.04.2024, 03:20
Вітаю Вас Гість | RSS
Форма входу
Пошук
Наше опитування
Оцініть якість послуг НБУВернадського
Всього відповідей: 4
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Бібліотека інформаційного суспільства

Каталог статей

Головна » Статті » Бібліотеки України » Досягнення

Бібліотеки та е-послуги

Бібліотеки та електронні державні послуги

Шпига П.С.
   Електронне урядування (ЕУ) дозволяє адаптувати державне управління до нових умов суспільного розвитку і передбачає покращення послуг, що надаються державою (тобто органами державної влади та місцевого самоврядування) фізичним та юридичним особам.
   Важливим напрямком покращення державних послуг з одночасним зменшенням витрат на їх надання є переведення значної частини таких послуг у електронний формат. Цей напрямок розвитку ЕУ передбачає наявність доступу громадян до мережі Інтернет, певних навичок роботи з комп’ютерною технікою та, в окремих випадках, точної ідентифікації замовника державних послуг. Нині для більшості громадян України ці умови не виконуються і тим самим вони позбавлені можливості отримати державні послуги у електронній формі.
   Для орієнтування в онлайнових державних послугах необхідні певні знання та навички. Багато користувачів Інтернет вважають, що офіційні веб-сайти та форми, призначені для надання державних послуг, часто є настільки складними, що багато з них не в змозі успішно завершити пошук та заповнення необхідних полів. Ця проблема, ймовірно, значно посилюється для уразливих груп населення, які вперше використовують доступ до Інтернет  при подачі заявки на соціальні послуги. Без сторонньої допомоги вони, швидше за все, не зможуть скористатися можливостями системи ЕУ. Таку допомогу всім громадянам, які матимуть потребу в отриманні ЕДП, можуть і повинні надавати бібліотеки. Вони можуть значно розширити коло тих фізичних та юридичних осіб, яким стануть доступні електронні державні послуги (ЕДП), через створення у бібліотеках необхідних умов та введення нових бібліотечних послуг.
   Для створення у бібліотеці пункту отримання ЕДП, які надаються фізичним чи юридичним особам органами виконавчої влади і надання яких не потребує ідентифікації суб'єктів правових відносин, у необхідно встановити доступні читачам комп’ютери з під'єднанням до Інтернет, підготувати методичні матеріали, провести навчання співробітників бібліотек та роз’яснювальну роботу серед населення.
   Необхідність отримання бібліотекарями названих знань, навичок та умінь ставить перед державою, бібліотечними спільнотами, провідними бібліотеками, науковими підрозділами завдання розробки методик, інструкцій, навчальних матеріалів, створення колективних засобів підтримки з питань отримання ЕДП в бібліотеках України в контексті становлення ЕУ. Одним із нових інструментів надання бібліотекам актуальної інформації щодо розширення кола доступних ЕДП, розміщення шаблонів, обговорення практичних питань та отримання стійких навичок роботи з інформаційними системами електронного урядування можуть стати навчально-тренувальні сайти.
   Для організації системи отримання тих ЕДП, які передбачають інтерактивну взаємодію між державою та громадянином через систему зворотного зв'язку, може виникнути потреба в застосуванні електронного цифрового підпису (ЕЦП). На сьогодні законодавством України не передбачено використання стороннього цифрового підпису (бібліотекаря) для підтвердження правильності ідентифікаційних даних іншого громадянина (читача) при отриманні ЕДП. На нашу думку, така можливість має бути передбачена в системі надання електронних послуг особливо для громадян похилого віку, вразливих категорій населення. Це суттєво зменшить витрати населення на отримання ЕЦП, прискорить впровадження ЕДП, зменшить відчуття цифрової нерівності.
   Тенденції розвитку сучасного інформаційного суспільства вимагають від держави, бібліотечної спільноти розробки та впровадження системи отримання електронних державних послуг в бібліотеках України. Створення бібліотечних пунктів колективного доступу до ЕДП в контексті становлення ЕУ дозволить розширити коло фізичних та юридичних осіб, яким стануть доступні ці послуги, підвищить рівень комп'ютерної та інформаційної грамотності населення, зменшить "інформаційну нерівність" між окремими регіонами й різними верствами населення. Введення нових послуг сприятиме перетворенню бібліотек (особливо публічних) в центри громад, які гратимуть ключову роль у вдосконаленні державного управління та відносин між державою і громадянами, становленні електронних форм взаємодії між органами державної влади і громадянами.  Співпрацюючи з місцевими та державними установами, бібліотеки значно збільшать охоплення і дієвість зусиль цих органів щодо становлення демократичної держави.

Джерела

Шпига П.С. Проблеми електронних послуг. Сайт "Електронне урядування"
Шпига П.С. Бібліотеки та проблеми отримання електронних послуг в умовах електронного урядування
/ П. С. Шпига // Наук. праці Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського. - К., 2012. – Вип. 34.  – C. 95-105. Стаття присвячена висвітленню ролі й місця сучасних бібліотек у системі отримання електронних державних послуг фізичним та юридичним особам в умовах електронного урядування, аналізу основних тенденцій розвитку технологій взаємодії держави з населенням і бізнесом з точки зору участі бібліотечних установ, визначенню завдань, що в цьому контексті постають перед бібліотеками. Текст статті на сайті Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського.
 
Категорія: Досягнення | Додав: Petrosem (14.06.2013)
Переглядів: 1044 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]